lunes, 11 de abril de 2011

Imitaciones

Con el paisaje escribo la autobiografía
desde el cielo al entablado de viandas.

Los jilgueros imitan las notas de Liszt
y bajo los olivos se desvanece la sombra
dentro de un marco de sandalias.

Las huellas trazan en la tierra abundante
un dibujo de curtidos como xilografías,
que impresas en papel azul de Venecia
y que enmarcadas se exponen a todos los museos del mundo.

Las profecías de las montañas
ya fueron pintadas muchos años ha
en el lienzo de los manieristas
que miraban fijamente
el ombligo brillante de las matronas.

Las cumbres, los barrancos y los matorrales
son un calco de feldespato que flamea
bajo los rayos del sol y quema
los dorados góticos de las arquetas
aquellas que no guardaron nada.

Las cumbres, los barrancos y los matorrales
se han alineado dentro de la razón
en un orden perfecto que replica
las perspectivas erradas
de los artistas góticos.

El paisaje es el retrato novel
de los frescos y los retablos,
y la naturaleza toda es la acción teatral
de los cantos de las jóvenes de Mísia,
de las cariátides y los capiteles,
de los poemas perdidos en el mar del Dodecaneso,
y de las melodías entonadas a media voz
en un decorado extendido bajo luciérnagas vidriadas.

¡Qué importa que el sabio subiera a lo alto del campanario
a contemplar los campos de amapolas!
eran la alternativa al rojo exacto de Tiziano
y a los verdes de Lorenzo Loto,
que el pensamiento conserva fundidos en la razón
y se extienden entre meandros.

---- original en catalán ----

Faig del paisatge l’autobiografia
des del cel a l’entaulat de viandes.

Les caderneres imiten les notes de Liszt
i sota les oliveres es desfà l’ombra
en un marc de sandàlies.

Les petjades fan a la terra abundosa
un dibuix de pells adobades
com xilografies que impreses
en paper blau de Venècia
i que emmarcades s’exposen a tots els museus del món.

Les profecies de les muntanyes
ja foren pintades molts anys abans
al llenç dels manieristes
que miraven de fit a fit
el melic lluent de les mestresses.

Els cims, els cingles i les garrigues
són un calc de feldspat que flameja
sota els raigs del sol i crema
els daurats gòtics de les arquetes
que no han guardat mai res.

Els cims, els cingles i les garrigues
s’han alineat dintre el seny
en un ordre perfecte que replica
les perspectives errades dels primitius.

El paisatge és el retrat novell
dels frescos i dels retaules,
i la naturalesa tota és l’acció teatral
dels cants de les joves de Mísia,
de les cariàtides i dels capitells,
dels poemes perduts al mar del Dodecanés,
i de les melodies entonades a boca closa
en un decorat estès sota lluernes vidrades.

I encara pujava el savi a dalt del cloquer
contemplar els camps de roselles!
eren l’alternativa al roig exacte de Tizià
i als verds de Loto,
que el pensament conserva fosos en la raó
i s’estenen entre meandres.

4 comentarios:

  1. Benvolgut, La naturalesa és el/la Gran Model, d'on provenen totes les formes que la imiten.
    En aquest poema anomena les cariàtides... i m'ha fet recordar que fa temps vaig escriure sobre elles. Cercaré l'escrit i a veure si m'atreveixo a publicar-lo al meu blog.
    Continuo quedant satisfeta quan acabo de llegir qualsevol dels seus poemes/articles d'art. M.Pilar Martínez

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  2. Estimada M. Pilar, algú va dir que la naturalesa imita l'art, en certa manera hi estic d'acord, el què passa és que aquest "algú" no m'inspira gaire confiança, el tinc per un esteticista.
    Tinc ganes de llegir aquest text sobre les cariàtides que esmentes.
    Salut

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  3. Una delicia evocadora este poema, Francesc, lleno de riquísimas evocaciones, de momentos del arte y de la historia, que sólo han muerto en el tiempo, pero perviven cual ave fénix en tu poesía.
    Salud
    Manuel

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    1. Manuel, celebro que te guste el poema, fíjate que en él casi que llego a asegurar que la naturaleza imita al arte, pero no, van por caminos distintos, aquella no tiene finalidad alguna y el arte sí.
      Salud

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